Apr 22

Årsmöte Skaraborgs Föreningsarkiv

webb version (2)

Skaraborgs Föreningsarkiv höll  sitt årsmöte i Falköping den 14 april. Perra Ljungberg från Jönnsällskapet började kvällen med att berätta om västgötaskalden och konstnären John ”Jönn” Liedholm. En man som efter några år i Stockholm återvände till pappas garnaffär i Falköping. ”Ta garnet på hyllan och lägg pengarna på disken”, sa Jönn till kunderna och fortsatte göra det som han gillade mest av allt, att skriva dikter och teckna.

Perra Ljungberg, en av grundarna till Jönnsällskapet och Jönnmuseet, sjöng även några av Jönns dikter, tonsatta av musikgruppen Skördetid. Gruppen gjorde Jönn känd för en bredare publik på 1970- och 80-talet. Perra berättade även om det nya Jönnmuseet som finns i Kavlåsstugan. Här bodde Jönn under den sista delen av sitt liv fram 1974 då han dog.

Jönn lever vidare, inte minst i föreningssammanhang där hans dikter på falbygdsmål har och  fortfarande ofta läses upp vid möten av olika slag.

webb version (25)

Johanna Svensson, andra vice ordförande i Kulturnämnden, Falköping, valdes till möteordförande och hälsade alla varmt välkomna till Falköping.

Erik Kvarndal, Skara, omvaldes till ordförande i föreningen.

Permalänk till denna artikel: http://www3.arkivportalen.nu/2015/04/22/arsmote-skaraborgs-foreningsarkiv/