Den dramatiska torpederingen av S/S Stancor

Andersson_3_a_portal

Huvudpersonen i vår berättelse Karl Henrik Andersson, föddes den 17 maj 1911 i S:t Matteus församling i Stockholm. Hans mor Tyra Andersson avled redan i oktober 1911 och fadern var okänd. Innan Karl fyller ett år blir han således föräldralös och hans nya vårdnadshavare är änkan Wilhelmina Andersson i Kläppinge på Öland. Troligtvis är Wilhelmina en syster till Karls mor.

Skolgången avslutar Karl 1926, då han går ut andra årskursen i fortsättningsskolan i Bredsätra skoldistrikt. Några år därefter, den 8 september 1928, blir han som sjuttonåring inskriven i Kalmars sjömanshus. Karl blir sjömansbanan trogen och bosätter sig med tiden i Göteborg.

Hans dagböcker, som finns bevarade på Regionarkivet, tar sin början i juni 1940. Karl har under våren mönstrat på S/S Solstad i Göteborg och anlänt till Burntisland i Skottland. Under överfarten invaderar tyskarna Danmark och Norge och han hamnar därför utanför den så kallade Skagerackspärren.

Strandsatta i Skottland begär Karl och hans skeppskamrater tillstånd att mönstra på ett engelskt fartyg. Deras önskan beviljas och de avreser med S/S Stancor för att hämta trehundra ton fisk på Island. I sin dagbok beskriver Karl vad som händer den 5 juni 1940:

Ett dovt skott tränger svagt in. Jag sätter mig upp, ”Vad är det?” Övar soldaterna? Mitt i natten? Sickna fräcka badgäster! Det skall jag sätta p för! Jag hoppar ner i kojen och skotten smäller som piskrapp omkring ångaren. Jag kommer ut på däcket och möter den ene soldaten och spörjer honom och han pekar utåt det lugna havet till och svarar med kort tonfall i rösten ”Ubåt”. Det är liv i skansarna och pojkarna flaxar omkring som yra höns efter sina livvästar och tillhörigheter. Andy som har vakt kommer springande ifrån midskepp och ropar alle man i livbåtarna. Vi äntrar med ovanlig vighet upp på båtdäcket, allt under det att kulorna visslar omkring oss. Vi sliter i livbåtarnas taljor, men vi kan inte fira och skjutningen tilltar i styrka. ”Satan” väser Vildsvensken argt. ”Sicken livbåt, man kan inte rubba den!” Men till slut sänker den sig sakta neråt. Vi hoppar men till all olycka kommer jag bredvid livbåten och sjunker djupt ner. Jag får saltvatten i munnen, spottar och fräser som en katt och försöker att ta några simtag, men omöjligt [med] krampen i ena benet på mig och jag flyter bort på min livväst långt ifrån livbåten, som kommer efter mig, till slut är dom ifatt mig och Trålar-Jonte räcker ut sin hand och jag är räddad. Stancor har råkat i brand och röken ifrån henne syns vida omkring på havet, men ubåten har tur, dimman kom och insveper den brinnande Stancor i sin dimslöja och ingen på den Engelska kusten vet vad för drama har tilldragit sig på havet denna natt.

Brittiska och tyska källor har följande att berätta om händelsen: Stancor attackerades av den tyska ubåten U-48 som först försökte sänka henne med en torped klockan 22.44. Torpeden missade dock målet och därefter besköt U-båten fartyget med skeppskanonen tills Stancor sjönk vid 23.18. Alla i Stancors besättning överlevde och lyckades ta sig i land på Yttre Hebriderna

Karl_Henrik_Andersson_A_portal

Under de följande månaderna fortsätter Karl att mönstra på brittiska fartyg och är med om många äventyrligheter. I dagböckerna beskriver han den ängslan och ångest han känner inför att arbeta som eldare under krigstida förhållanden. Han är en av de många svenska sjömän som riskerar sina liv för att förse befolkningen med livsnödvändiga varor.

Karls sista anteckning i dagboken är daterad den 23 mars 1941. Han befinner sig i hamn i Birkenhead utanför Liverpool och i tjänst på det svenskbyggda fartyget S/S Neva. Kvällen den 26 mars hör hans skeppskamrater ett plaskande ljud vid den kaj där de senast såg Karl. De misstänker att han fallit i hamnbassängen och slår larm, men lyckas inte finna honom. Karl tros ha drunknat i den mörklagda hamnen. Den lokala polisen gör eftersökningar dagen efter, men hans kropp återfinns aldrig.

Permalänk till denna artikel: http://www3.arkivportalen.nu/2015/08/31/den-dramatiska-torpederingen-av-ss-stancor-2/

Kommentera