De första bilarna i Göteborg och chaufförerna som körde dem

Pripps_lastbil_retusch2

   Prippsbryggeriets första lastbil, en Daimler, på provtur år 1900. Källa: Göteborgs stadsmuseum, okänd fotograf.

 

Ibland påträffas handlingar i ett sammanhang där innehållet visar sig vara det oväntade. Följande dokument är skrivet på uppmaning av Göteborgs socialdemokratiska arbetarekommun när man önskade redogörelser för bildandet av stadens fackliga organisationer. Det ofullständiga och odaterade dokumentet beskriver inte enbart det tidiga 1900-talets organisering av chaufförer i Göteborg, utan ger även målande beskrivningar om de vedermödor förarna hade med de första primitiva automobilerna. En fackföreningshistorik med ett starkt inslag av unik göteborgsk motorhistoria helt enkelt.

De fordon som passerar revy när den okända författaren inlevelsefullt berättar om flydda tider är bland annat Pripps första lastbil – som gått till hävderna som Sveriges första lastbil, samt margarinmagnaten Auguste Pellerins ”resandevagn” – som räknas som den första bilen i Göteborg.

Särskilt underhållande är anekdoten om polismästaren som skulle provköra byggmästare Dähns bil för att kontrollera bromsfunktionen ”komna till Slottsskogen sattes full parra och bromsarna slogs till med följd att vagnen gick i två delar, så att stopp blev det!”

lastbilsdok_del1lastbilsdok_del2

Permalänk till denna artikel: http://www3.arkivportalen.nu/2016/05/30/de-forsta-bilarna-goteborg-och-chaufforerna-som-korde-dem/

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.